کد مطلب:193888 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

دشواری های تقوا و اجتهاد
تقوا مانند اجتهاد [1] مراتبی دارد. هزاران نفر كوشش می كنند تا به مرتبه ی اجتهاد برسند ولی از بین آنها عده ی كمی به این مقام دست می یابند. از بین صدها مجتهد نیز كه كوشیدند به مقام اعلمیت برسند در گذشته و حال فقط شمار اندكی موفق شده اند. خدا می داند چه موانعی برای رسیدن به مقام اعلمیت وجود دارد. بسیاری با وجود تلاشهای فراوان نتوانستند شروط اعلمیت را فراهم كنند و بسیاری شروط آن را فراهم كردند اما از بین هزار مانع، یك مانع بر سر راهشان ماند و موفق نشدند.

ممكن است انسان در طول سال ده ها تصمیم بگیرد، اما به دلایلی از انجام دادن آنها باز ماند. اگر در طول سال در برابر هر تصمیمی كه موفق به انجام دادن آن نشویم یك نقطه بر روی كاغذ بگذاریم، شاید در پایان سال با كاغذی سراسر سیاه مواجه شویم.

تقوا نیز كلمه ای است كه به سادگی می توان درباره آن داد سخن داد ولی در عمل كار بسیار دشوار و طاقت فرسایی است. بسیاری از مردم دوست دارند تقوا داشته باشند ولی فقط عده كمی برای تحصیل آن تلاش می كنند و از این میان عده بسیار كم تری موفق به تحصیل آن می شوند؛ زیرا بسیاری از كسانی كه می خواهند با تقوا باشند و عزمشان را در این راه جزم می كنند، به درستی نمی دانند در این راه با چه موانعی برخورد می كنند و چه مشكلاتی در پیش رو دارند. برای كسب تقوا علاوه بر تصمیم واقعی، همت بالا و اراده محكم، باید موانع تحصیل آن را نیز بشناسیم و از خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام بخواهیم ما را در این راه یار و كمك كار باشند. در حقیقت توفیق الهی و عنایت اهل بیت علیهم السلام حكم مهر و امضای نهایی را دارد و كامل كننده شروط تقوا است. البته توفیق الهی نیز تا حدی بستگی به اطاعت اوامر الهی از جانب ما دارد. در غیر این صورت نقطه های سیاه در طول زندگی آن قدر زیاد می شود كه سراسر عمر را به تباهی می كشاند و باعث هدر رفتن كارهای خوب می شود، خداوند فرموده است:



[ صفحه 43]



«ثم كان عقبة الذین أساؤا السوأی أن كذبوا بأیات الله و كانوا بها یستهزءون [2] ؛ آنگاه فرجام كسانی كه بدی كردند [بسی] بدتر بود؛ [چرا] كه آیات خدا را تكذیب كردند و آنها را به ریشخند می گرفتند.»


[1] در اصطلاح، قدرت استنباط احكام شرعي از ادله ي آنها را اجتهاد گويند.

[2] روم، آيه ي 10.